Categorie:
werkgevers
Datum:
22 mei 2025

FCG & Werkwijzer, in gesprek over lokaal recruitment!

Voor veel bedrijven is het een uitdaging: hoe trek je de juiste mensen aan en, minstens zo
belangrijk, hoe zorg je dat ze blijven? Voor FCG Isolatie en Steigerbouw, actief in de maritieme
sector, industrie en utiliteit, is deze vraag actueler dan ooit. Met drie vestigingen en zo’n 110
medewerkers is het bedrijf volop in ontwikkeling. Voor extra ondersteuning bij hun
wervingsproces schakelde FCG de hulp in van Werkwijzer. In een open gesprek blikken Manuela
(a.i. HR Business Partner bij FCG) en Luc (Coördinator W&S bij Werkwijzer) terug op hun
samenwerking en de waarde van lokaal recruitment.
Strategische blik op personeelsontwikkeling

Manuela: “Toen ik vorig jaar bij FCG startte als HR-adviseur, was het HR-beleid vooral
operationeel ingericht. Inmiddels is mijn rol verschoven naar HR Business Partner; we willen
meer strategisch werken. Dat betekent: een duidelijk beeld van waar we heen willen als
organisatie, welk type medewerkers daarbij past, hoe we onze huidige mensen kunnen helpen
ontwikkelen en vooral ook weten te behouden.” Zo werkt FCG momenteel aan het opzetten van
leerpaden en een competentiematrix, is er aandacht voor employer branding en wordt er
momenteel gewerkt aan een gedegen medewerkerstevredenheid onderzoek.


Recruitment: specialistisch werk


Hoewel Manuela van veel HR-onderdelen energie krijgt, is recruitment er niet per se één van.
“Recruitment is niet mijn hobby, laat ik het maar eerlijk zeggen,” lacht ze. “Het is specialistisch
werk en kost veel tijd. Daarom is het fijn dat we met Werkwijzer samenwerken. Luc neemt de
volledige zoektocht uit handen: van het opstellen van een heldere vacature tot het selecteren en
voorstellen van geschikte kandidaten. Die tijd en aandacht kunnen wij weer aan andere HRzaken
besteden.”


Snel schakelen en persoonlijk contact


De samenwerking tussen FCG en Werkwijzer kenmerkt zich door korte lijnen en een persoonlijke
aanpak. Luc: “Vanaf het eerste contact wist Manuela precies te vertellen wat FCG nodig heeft,
wat de situatie is, en waar het bedrijf naartoe wil. Daardoor kan ik gericht zoeken en kandidaten
goed voorbereiden.” Snel schakelen en de open communicatie blijken de drijfveren achter de
succesvolle samenwerking: “We weten wanneer we elkaar kunnen bereiken. Even een berichtje
en we zijn weer op de hoogte. Dat werkt prettig en zorgt ervoor dat we snel kunnen doorpakken.
In deze krappe arbeidsmarkt is dat ook echt noodzakelijk.”


Kijken naar wie past, niet alleen naar wat iemand kan


In de zoektocht naar nieuwe collega’s is aansluiting op de bedrijfscultuur minstens zo belangrijk
als het cv. Manuela: “Iemand kan het kunstje vaak wel, maar past iemand in het team? Daar ligt
mijn focus.” FCG is een familiebedrijf met een sterke lokale binding en een informele, nononsense
cultuur. Luc sluit zich daarbij aan: “Voor FCG ben ik kritisch in mijn voorstellen. Het
gaat niet om zoveel mogelijk kandidaten voorstellen, maar om een gerichte selectie van mensen
die écht passen.”


De kracht van lokaal recruitment


Zowel Manuela als Luc zijn overtuigd van de waarde van lokaal werven, zeker voor een bedrijf als
FCG. Veel medewerkers wonen op fietsafstand van het hoofdkantoor in Boven-Leeuwen. “Dat is
deels historisch zo gegroeid, via eigen netwerken,” legt Manuela uit. “Je merkt dat die lokale
verbondenheid zorgt voor een familiegevoel. Mensen kennen elkaar en voelen zich snel thuis. Natuurlijk is het ook goed om af en toe frisse ideeën van buiten te halen, een ander perspectief kan heel waardevol zijn. Maar voor deze rol van HR-Businesspartner is lokale betrokkenheid belangrijk.”
Luc vult aan: “Onze zoektocht is echt gericht op kandidaten uit de regio. Niet alleen vanwege de reisafstand, maar ook omdat ze zich makkelijker kunnen vinden in de cultuur van FCG. Iemand uit de Randstad past meestal minder goed in deze setting. Dat maakt lokaal zoeken juist zo waardevol.”


Investeren in elkaar loont

Manuela: “Een goed profiel komt alleen tot stand als je als bedrijf en recruiter écht met elkaar in gesprek gaat. Even snel een vacature op een servetje werkt niet. Je moet investeren in elkaar en het proces serieus nemen.” Iets wat Luc duidelijk beaamt: “Je kan wel profielen doorsturen, maar dan ga je alleen maar tijd vragen. Juist door de tijd te nemen om te kijken of een kandidaat echt geschikt is, wat alleen maar kan al je een bedrijf kent, ga je als externe recruiter een meerwaarde zijn. Dan ga je namelijk juist tijd besparen en zorgen uit handen nemen."

Kortom


De samenwerking tussen FCG en Werkwijzer laat zien dat recruitment maatwerk is, en dat een nuchtere, persoonlijke aanpak in de regio zijn vruchten af kan werpen. Zolang je samen een proces opzet met heldere communicatie, oog voor cultuur en een flinke dosis doorzettingsvermogen, brengt dit de juiste mensen naar jouw onderneming.